1. On kaikki niin kuin ennenkin – 05:28
2. Laura Häkkisen silmät – 05:33
3. Villi poika – 05:18
4. Prinssi kukkapaidassa – 04:07
5. Juonitaan ja jeesustellaan – 04:28
6. Rock-N-Roll – 07:56
7. Pygmit bailaa – 04:40
8. Aulaava Anki – 04:17
9. Juhlakentällä – 03:15
10. Vuokses sun – 04:46
11. Mading – 06:11
J. Karjalainen / laulu, kitara ja huuliharppu
Mouhamadou L. Malang Cissokho / congat, kitara ja laulu
Pekka Gröhn / piano ja urut,
Keimo Hirvonen / rummut
Mitja Tuurala / basso
Tommi Viksten / kitara ja laulu
vierailijoina
Hepa Halme / huilu (Aulaava Anki)
Jukka Tuovinen / saksofoni (Prinssi Kukkapadassa)
Guifam Sabri / tabla ja Kamal Sabri / sarangi (Vuokses sun)
J. Karjalaisen vuonna 1998 julkaistu albumi Laura Häkkisen
silmät on suomalaisen folk-rockin klassikkoalbumeita. Levy on
oivallinen osoitus Karjalaisen sävellys- sekä soittotaidoista ja
ehdottomasti myös taustaorkesterin rautaisesta ammattitaidosta. J.
Karjalaisen musiikkia joskus kuulleelle lienee selvää, että herra
ei erotu edukseen laulutaidollaan. Hän kuitenkin korvaa asian
loistavalla tarinankerronnallaan ja folk-musiikille tyypillisellä
eläytyvällä laulutavalla. Kaiken kaikkiaan albumi on suomalaisen
musiikin klassikkoainesta, ja erityisesti albumin nimikkobiisi on
tarinankerronnallaan suomalaisen folkin parhaimmistoa.
Levyn kokonaistunnelma on varsin kepeä ja suurin osa albumin
kappaleista onkin hyvän mielen veisuja. Levyn avausraita ja
suurimmaksi hitiksi noussut On kaikki niinkuin ennenkin toimii
hyvänä esimerkkinä Karjalaisen sävellys- ja sanoitustaidoista.
Tarttuva kertosäe ja oivaltavan yksinkertaiset riimit (esimerkiksi
kömpelön ja nerokkaan rajamailla tasapainoileva riimi "Ehkä
mennään turkkuseen, kaadetaan viinaa kurkkuseen.") Muita hyvän
mielen kappaleita levyllä edustavat Villi poika,
jonka kertosäe on melodisesti ehdottomasti levyn parhaimmistoa, sekä
Juhlakentällä, joka
muistuttaa soundiltaan Bruce Springsteeniä mutta suht simppelinä
biisinä jää hieman muiden varjoon.
Poikkeuksen levyn kepeään linjaan tekee albumin nimikkokappale
Laura Häkkisen silmät, joka alkaa kertomuksena
rakkaudenkaipuusta, mutta rakentuu loppua kohti loistavan käänteensä
myötä surulliseksi ja kaihoisaksi tarinaksi. Samanlaisena toistuva
kertosäe saakin kappaleen lopussa yllättäen vahvasti piinaavan
sävyn. Kappale on loistava osoitus Karjalaisen
tarinankerrontataidoista ja samankaltaisia kappaleita olisi levylle
toivonut hieman enemmänkin. Tummempaa sävyä edustaa myös Vuokses
sun, joka eroaa soundimaailmaltaan koko muusta albumista.
Kappaleen itämaisen mystinen ja hypnoottinen tunnelma, sekä
painostavat sanoitukset toimivat yksittäisenä kappaleena mainiosti.
Kappale kuitenkin rikkoo levyn muuten eheää soundimaailmaa hieman.
J. Karjalaisen ja erityisesti hänen taustajoukkojensa
soittotaidot pääsevät mainiosti esille useissa levyn biiseistä.
Musiikillisesti levyn parasta antia ovatkin Prinssi kukkapadassa,
jonka yksinkertainen rakenne jättää tilaa erityisesti Pekka
Gröhnin loistavalle pianofiilistelylle, Rock-n-roll,
jossa kaikki bändin jäsenet jammailevat niinkuin rock-musiikissa
parhaimmillaan kuuluukin, Pygmit bailaa,
joka on kokonaisuudessaan selvästi levyn irrottelevin kappale
mahtavine jameineen sekä Juonitaan ja jeesustellaan
ja Aulaava Anki,
joista edellä mainittu rakentuu soolokitaran ja nokkelien sanaparien
ympärille ja jälkimmäinen Hepa Halmeen toimivan huiluilottelun
varaan. Levyn päättävä Mading
on myös hieman kokonaisuudesta irtonainen kappale. Sen päävokalistina toimii Mouhamadou L. Malang Cissokho ja kappale
yhdistelee perinteistä folk-rocksoundia sekä etnisen musiikin
vivahteita päättäen levyn positiiviseen nuottiin.
Kokonaisuudessaan Laura Häkkisen
silmät on varsin toimiva kokonaisuus, jonka vahvinta antia on albumin nimikkokappale, Villi poika, Prinssi kukkapadassa sekä aivan kuin radioille luotu On kaikki niinkuin ennenkin. Kappaleiden
suhteellisen yksinkertainen rakenne jättää tilaa bändin
esilletuloon ja tämä onkin varsin toimiva ratkaisu. Soitto kuulostaa
vapautuneelta ja monessa kohtaa jopa leikittelevän improvisoidulta.
Taitava soitto yhdistettynä Karjalaisen parhaimmillaan nerokkuuteen
yltävään tarinankerrontaan muodostavat kokonaisuuden, jota
kuuntelee mielellään.
Plussat
+ Loistavaa soittotaitoa kautta
linjan
+ Vapautuneen jammaileva ote
monissa albumin kappaleista
+ Varsinkin Laura Häkkisen
silmät on osoitus Karjalaisen nerokkaasta tarinankerronnasta
Miinukset
- Mading, ja erityisesti Vuokses
sun rikkoo albumin yhtenäistä soundimaailmaa
- Karjalaisen laulutaidoista ja soundista voi
olla montaa mieltä, tosin folk-musiikkiin se mielestäni sopii
mainiosti
- Osa kappaleista on
rakenteeltaan hieman kertosäettä toistavia, mutta folkpoppiahan
tämä on
9/10
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti